F-Gamen, mapsen, doxing en phishing. Allemaal vormen van online criminaliteit en delicten waar jeugdigen in toenemende mate mee te maken krijgen. Als slachtoffer, maar ook als dader. Met de sterke groei van de mogelijkheden en het gebruik van internet in de afgelopen decennia is ook de criminaliteit in de digitale wereld (cybercrime) aanzienlijk toegenomen. Jeugdigen zijn sterk vertegenwoordigd op het internet en uit onderzoek blijkt dat zij relatief vaak dader, maar ook slachtoffer, zijn van cybercrime.

Jeugdigen zijn vrijwel voortdurend online. Daarbij zijn ze zich niet altijd bewust van de risico’s die ze lopen. En soms doen ze ook dingen die eigenlijk strafbaar zijn. Ze lenen bijvoorbeeld hun ID-kaart uit en plegen daarmee ID-fraude, worden geldezel, maken gebruik van iemands wachtwoord of verspreiden een pikante foto van een klasgenoot.

Tijdens deze cursus wordt op beide fenomenen ingegaan: jeugdigen als slachtoffer en als dader van gedigitaliseerde criminaliteit. Besproken worden de vormen van en de mate waarin jeugdigen betrokken zijn bij cybercriminaliteit in Nederland, en het inzicht bieden in de achtergronden van deze criminaliteit.

Programma

Introductie

  • Introductie cybercrime: Definities, scope en verschillende vormen van cybercrime.

  • Risico’s Cybercrime & jeugdigen: De risico's die jeugdigen online lopen zoals cyberpesten, grooming, sextortion en blootstelling aan ongepaste inhoud.

  • Gebruik van Dark Web door Predators: Uitleg over het dark web, het gebruik ervan in cybercriminaliteit, en hoe wetshandhavingsinstanties illegale activiteiten kunnen traceren.

Jeugdigen & slachtofferschap

  • Jeugdigen als slachtoffer van verschillende vormen van cybercrime

  • Online Grooming: Herkennen van de signalen, begrijpen van het proces dat door predators wordt gebruikt, en weten hoe te reageren.

  • Cyberpesten: Identificeren van de verschillende soorten van cyberpesten, kwetsbaarheid en creëren van weerbaarheid hiertegen.

  • Sexting en Sextortion: Aanpakken van het probleem van het delen van expliciete inhoud en hoe dit kan worden gebruikt voor chantage.

  • Child Sexual Exploitation Material (CSEM): Begrijpen van de omvang van het probleem, rapportagemechanismen en de rol van Internet Service Providers (ISPs).

  • Opkomende Technologieën en Toekomstige Dreigingen: De potentiële risico's die verbonden zijn aan nieuwe technologieën zoals AI, virtual reality, en de Internet of Things (IoT).

 

Jeugdigen als online daders

  • De risico’s die volgen uit het digitale gedrag van jeugdigen en hun mogelijke betrokkenheid als daders van cybercriminaliteit

  • Op welke wijze raken jongeren betrokken bij cybercriminaliteit

  • Profiel jongeren die cybercriminaliteit plegen

  • Motieven voor online criminaliteit

  • Modus operandi bij de verschillende vormen van cybercriminaliteit waar jongeren bij betrokken zijn als dader

  • Interventies jeugdige daders cybercrime

  • Initiatieven om jongeren van cybercrime te weerhouden

 

Cyberweerbaarheid van jeugdigen

  • Digital footprint en Privacy: De risico's en gevolgen van digitale sporen.

  • Cybersecurity Basisprincipes: Basiskennis van cybersecurity creëren, zoals sterke wachtwoorden, veilig gebruik van Wi-Fi, en begrip van phishing. 

  • Sociale Media en Gaming Veiligheid: Risico's die verbonden zijn aan sociale platforms en online gaming en strategieën om deze te verminderen. 

  • Preventieve Maatregelen: De gevaren van online activiteiten en hoe slachtofferschap te voorkomen.

  • Encryptie en Anonimiteit in Cybercriminaliteit: Het gebruik van deze technologieën ter bescherming.

  • Samen tegen Cybercrime: Initiatieven ter voorkoming van cybercrime.

Jeugdigen als online daders

  • De risico’s die volgen uit het digitale gedrag van jeugdigen en hun mogelijke betrokkenheid als daders van cybercriminaliteit

  • Op welke wijze raken jongeren betrokken bij cybercriminaliteit

  • Profiel jongeren die cybercriminaliteit plegen

  • Motieven voor online criminaliteit

  • Modus operandi bij de verschillende vormen van cybercriminaliteit waar jongeren bij betrokken zijn als dader

  • Interventies jeugdige daders cybercrime

  • Initiatieven om jongeren van cybercrime te weerhouden

  

Praktische informatie

Duur: 1 of meerdere dagen, afhankelijk van de hoeveelheid gekozen onderwerpen

Docenten: 1-3 docenten

Aantal deelnemers: maximaal 20 per groep

Cursusmateriaal

  • Uitgebreide handouts

  • Syllabus